سرخط خبرها

بازگشت آرپی‌جی‌زن به تیم ملی

  • کد خبر: ۱۹۸۰۹
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
بازگشت آرپی‌جی‌زن به تیم ملی
گل محمدی و پرسپولیس به حضور باقری در کادر اسکوچیچ رضایت دادند
پس از آنکه کریم باقری بودن یا نبودنش را در تیم ملی به نظر و خواسته باشگاه و گل‌محمدی منوط کرد این اتفاق دیروز افتاد حالا قرار است اسطوره فوتبال پرسپولیس در کنار ملی پوشان باشد. البته مربی پرسپولیس خواستار حضور اردو به اردو در تیم ملی شده است تا بتواند به کارش در پرسپولیس ادامه دهد که این مسئله هم مورد موافقت اسکوچیچ قرار گرفته است. با این شرایط اگر باشگاه پرسپولیس مخالفتی نکند، باقری ازاین‌پس مانند ملی‌پوشان در اردو‌های تیم ملی حضور پیدا خواهد کرد.

مردی که همیشه دستیار است
باقری از روزی که فوتبال را کنار گذاشت، دستیار بسیاری از مربیان در پرسپولیس شد و جالب اینکه هرگز سودای سرمربیگری نداشت. هر بار پرسپولیس دچار چالش‌ها و بحران‌های خاص شد و نام باقری به‌عنوان سرمربی به میان آمد، او بی‌میلی خود را به‌نحوی بروز داد. او در قبال تمام فشار‌های وارده برای قبول سرمربیگری پرسپولیس در بحران‌ها، یک بار برای همیشه خیال همه را راحت کرد و گفت اصلا در حد‌واندازه‌های سرمربیگری این تیم نیست! خیلی‌ها پس از شنیدن این حرف گفتند باقری بیش‌ازحد مأخوذ به حیاست، اما خود او هرگز چنین‌نظری نداشت و هیچ‌وقت هم برای رسیدن به جایگاه سرمربیگری تلاش نکرد. باقری البته به لحاظ سابقه بازی‌های باشگاهی، ملی و حضورش در تیم‌های خارجی، جزو مفاخر فوتبال ایران است؛ اما از دردسر‌های سرمربیگری هر طور شده تا امروز فرار کرده و اسکوچیچ آن‌قدر زیرکانه به این موضوع نگریسته که انتخاب اول و آخرش کریم باقری است؛ یک «تیم‌جمع‌کن» حرفه‌ای که سابقه و اعتبارش هر بازیکنی را در اولین برخورد با او سر جایش می‌نشاند. به نظر می‌رسد اسکوچیچ (یا تیم همراهان و مشاوران او) در اولین انتخابش خوش‌سلیقه بوده که کریم باقری را انتخاب کرده است؛ اگرچه اعتقاد داریم حتی باوجود موافقت باشگاه پرسپولیس با جدایی کریم باقری، جای وحید هاشمیان نیز در تیم ملی خالی است.

چهارمین بازگشت کریم به تیم ملی
کریم باقری اولین‌بار توسط علی پروین به تیم ملی دعوت شد و در اولین بازی‌اش در جام اکو برابر پاکستان اولین گل ملی‌اش را نیز به ثمر رساند و از آن زمان تا سال ۱۳۸۰ مهره اصلی تیم ملی بود. او درخشش را در پست هافبک‌دفاعی و از بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های ۹۶ امارات در ترکیب تیم ملی متحول‌شده ایران آغاز کرد. او در این رقابت‌ها علاوه بر بازی‌های درخشان، ۹ گل برای تیم ملی ایران به ثمر رساند. در جام ملت‌های امارات هم ۲ گل برای ایران برابر عربستان و کره‌جنوبی به ثمر رساند. در بازی بزرگ تاریخ فوتبال ایران و در جدال بزرگ ملبورن، کریم باقری باز هم گل اول را به ثمر رساند تا پایه‌های خلق حماسه‌ای بزرگ ریخته شود. او به‌نوعی شاه‌کلید فوتبال ایران است؛ با ۵۰ گل ملی در ۸۷ بازی! این درحالی است که بعد از بازی برابر ایرلند جنوبی در مرحله پلی‌آف مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۲، ۷ سال از تیم ملی دور شد و اصرار برانکو برای بازگشتش بی‌فایده بود. خودش بعد‌ها در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که خداحافظی هفت‌ساله‌اش از تیم ملی، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتش در کنار بازگشت از آلمان و بازگشت از لیگ جزیره بوده است.
کریم بعد از ۷ سال و در روز‌هایی که هم‌بازی سابقش روی نیمکت تیم ملی شرایط خوبی نداشت، برای بازگشت داوطلب شد. او در سی و‌چهارسالگی ۷ بازی برای تیم ملی با هدایت علی دایی انجام داد و ۳ گل نیز به ثمر رساند. او، اما بعد از این ۷ بازی بار دیگر با لباس تیم ملی وداع کرد و حتی بازگشت مربی محبوبش افشین قطبی به نیمکت تیم ملی نیز منجر به بازگشتش نشد. درنهایت و در مهر سال ۸۷ او در بازی برابر برزیل برای همیشه از فوتبال ملی خداحافظی کرد: برایم اهمیتی ندارد اینکه به‌جای یک جام‌جهانی در ۳ یا ۴ جام‌جهانی بازی می‌کردم. فقط برایم نظر مردم مهم است و خوش‌حالم که در ذهن آن‌ها خاطره بدی نساختم و راضی هستند. او حالا و با حضور دراگان اسکوچیچ، گزینه ایرانی برای حضور روی نیمکت تیم ملی و کمک به مرد کروات است. باقری در حالی بعد از بیش از یک دهه به تیم ملی بازمی‌گردد که شاید بتواند همچون دوران حضورش روی نیمکت پرسپولیس، تبدیل به مهره‌ای مؤثر و البته یکی از ارکان موفقیت تیم شود.

باقری: برای کمک به تیم ملی آماده‌ام
کریم باقری درباره حضورش در کادر فنی تیم ملی گفت: ازسوی سرمربی محترم تیم ملی و فدراسیون فوتبال برای حضور در کادر فنی تیم ملی به من پیشنهاد شد و من هم اعلام کردم آماده کمک هستم، اما از طرفی تحت قرارداد باشگاه پرسپولیس قرار دارم. به‌این‌دلیل گفتم مانند بازیکنان فقط در اردو‌ها می‌توانم در خدمت تیم ملی باشم که موافقت شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا باشگاه پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی موافق حضور او در تیم ملی هستند یا نه، عنوان کرد: موضوع را به یحیی گفتم و او مخالفتی نکرد و گفت که مشکلی با حضورم در اردو‌های تیم ملی ندارد، اما در هر صورت نظر باشگاه هم مهم است، چراکه من تحت‌قرارداد باشگاه هستم. دراین‌باره باشگاه هنوز چیزی به من نگفته است.

مشکلات ادامه‌دار اسکوچیچ به‌خاطر کرونا
پیوستن کریم باقری به کادر فنی تیم ملی مطمئنا یکی از مشکلات مهم اسکوچیچ را حل می‌کند، اما این مربی کروات هنوز با معضلات زیادی در تیم ملی مواجه است. بیماری کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را در ایران و آسیا به‌هم ریخته و این مسئله تیم ملی را نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم نهایی خود را مبنی‌بر تعویق دیدار‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان در منطقه شرق اعلام کرد و به احتمال فراوان اتفاق مشابهی در انتظار بازی‌های منطقه غرب و باشگاه‌های ایرانی نیز خواهد بود. اگر همه‌چیز عادی بود و مسابقات فوتبال در ایران و آسیا تحت‌الشعاع شیوع کرونا قرار نمی‌گرفت، تا روز ۲۸ اسفند رقابت‌های لیگ برتر به هفته بیست‌و‌چهارم خود می‌رسید و پس از آن (یا حتی چند روز قبل‌تر) اسکوچیچ نفرات مدنظر خود را برای اردویی که گفته شده ۲۹ اسفند یا یکم فروردین آغاز می‌شود، اعلام می‌کرد.
حالا احتمال می‌رود تحقق گمانه‌زنی‌ها مبنی بر لغو بازی‌های پیش‌رو، این اردو را هم به سرنوشت دیگری دچار خواهد کرد. اگر تیم ملی هنگ‌کنگ به‌دلیل ویروس کرونا نتواند دیدار ۷ فروردین را در تهران برگزار کند و ملی‌پوشان ایران نیز نتوانند برای بازی ۱۲ فروردین راهی کامبوج شوند، بعید است اردوی آماده‌سازی تیم ملی مطابق برنامه‌های قبلی برقرار باشد.
همه این‌ها درحالی است که درصورتی‌که کادر فنی تیم ملی ایران کماکان بنا داشته باشد اردوی خود را در ابتدای سال نو شمسی برپا کند، قوانین کشور‌های مختلف و حساسیت روی سفر‌های مرتبط با ایران، کار را برای ملی‌پوشان لژیونر ما دشوار می‌کند. کشور قطر احتمالا به ۳ لژیونر ایرانی یعنی پورعلی‌گنجی، رضاییان و انصاری‌فر در راه برگشت از ایران (به‌دلیل احتمال مجاورت با افراد مبتلا به کرونا) فوق‌العاده سخت خواهد گرفت. دیگرلژیونر‌های ایرانی که در فوتبال اروپا توپ می‌زنند هم برای سفر به ایران مشکل خواهند داشت. علاوه بر مشکلات موجود در قطر و سخت‌گیری‌هایی که کشور‌ها در پذیرفتن مسافران از مبدأ‌های کروناخیز به خرج می‌دهند، یک مشکل اساسی درمورد لژیونر‌های اروپایی، این است که عمدتا کشور ترکیه نقش یک واسط در پرواز‌های اروپا به ایران بازی می‌کرده و در روز‌های اخیر، این کشور نیز ارتباط پروازی خود با ایران را محدود کرده است. در این شرایط، یکی از راه‌هایی که ممکن است کادر فنی تیم ملی به آن فکر کند، برپایی اردو طبق زمان‌بندی قبلی، اما فقط با حضور بازیکنان شاغل در لیگ برتر است. در چنین‌صورتی تیم ملی دست‌کم ۱۰ بازیکن مهم خود را در اردو نخواهد داشت و باید دید اسکوچیچ برای تیمی که احتمالا در روز‌های نزدیک دیداری پیش‌رو نداشته باشد، حاضر می‌شود اردویی فقط متشکل از نفرات لیگ‌برتری تشکیل دهد یا خیر.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->